Jedni z wielu

Kampania społeczna

„Jedni z wielu” to kampania, której celem jest zmiana nastawienia Polaków do mniejszości romskiej. Romowie często spotykają się z uprzedzeniami lub innymi barierami, które utrudniają im integrację społeczną. „Jedni z wielu” to Romowie, którym integracja się udała. Ich portrety prezentujemy jako przykład, że jest to możliwe, jeśli społeczności lokalne nie będą negatywnie nastawione.

Cel kampanii społecznej

Romowie w Polsce to mniejszość społeczna, napotykająca problemy związane z integracją. Postrzegana przez innych obywateli przez pryzmat stereotypów, uprzedzeń i strachu. Kampania społeczna „Jedni z wielu” realizowana jest, aby zmienić negatywne postawy i umożliwić Romom z województwa dolnośląskiego (2012-2013), małopolskiego, śląskiego i opolskiego (2014-2015) pełną integrację społeczną, rozwój zawodowy i harmonijne współżycie ze społecznością lokalną.

Idea kampanii

Siłą nośną kampanii społecznej jest album i wystawy fotografii autorstwa Chada Evansa Wyatta, który swoim obiektywem uwiecznił Romów z całej Polski, piastujących w naszym społeczeństwie poważane funkcje. Bohaterowie jego zdjęć, autentyczne postaci,
są jednocześnie bohaterami kampanii społecznej i reprezentują sobą wartości, które propagujemy działaniami promocyjnymi.

Komunikacja w obrębie kampanii

W warstwie wizualnej przedstawiamy bohaterów kampanii na przyciemnionym, poszarzałym, wyblakłym tle, które symbolizuje uprzedzenia, z jakimi spotyka się codziennie mniejszość romska. W centralnej części projektów graficznych wydobywamy bohaterów – tak jakby wyszli z dotychczasowego, społecznego ukrycia. Pokazujemy metaforyczną drogę od ukrycia do ujawnienia. Od anonimowości do podmiotowości. Od negatywnego postrzegania Romów w społeczeństwie do pozytywnego.

W warstwie kolorystycznej koncepcja oparta jest na kolorze czarnym i odcieniach szarości oraz na kolorze żółtym. Żółć jest kolorem symbolizującym wykluczenie
(stosowana w dziejach do znakowania społecznych, etnicznych i religijnych grup poddawanych wykluczeniu).

  • ukrycie → ujawnienie
  • anonimowość → podmiotowość
  • negatywne → pozytywne

Kanały komunikacji

W kampanii społecznej wykorzystaliśmy:

  • - Internet (kampania typu display, social media i in.).
  • - Outdoor (m.in. billboardy, plakaty).
  • - Radio (spoty radiowe w stacjach lokalnych).
  • - Prasę (inserty, artykuły sponsorowane, plakaty).
  • - Inne (gadżety promocyjne, koszulki, torby, ulotki, katalog wystawy, kalendarze, album fotograficzny, album podsumowujący kampanię, murale)

Wydarzenia towarzyszące

Głównymi wydarzeniami w ramach kampanii społecznej „Jedni z wielu” są:

  • - Wystawy fotografii Chada Evansa Wyatta: Kraków, Tarnów, Bytom, Zabrze, Kędzierzyn-Koźle i Opole (2014-2015), a także Wrocław, Wałbrzych, Legnica, Głogów, Kłodzko i Świebodzice (2012-2013)
  • - Konferencja
  • - Album fotografii Chada Evansa Wyatta Więcej

Poznaj Bohaterów Kampanii